Fiskvika

NB! Ingen flyging i Fiskvika!

Som de fleste kanskje vet så foreligger det ikke noen formell avtale mellom flytårnet på Værnes og klubben vår om flyging i Fiskvika.
For noen dager siden ble faglig leder i Stjørdal Hang- og Paragliderklubb kontaktet av fagsjefen i forbundet vårt hvor han etterspør hvilke regler som gjelder for flyging på våre flysteder innenfor Værnes CTR. Han igjen hadde blitt kontaktet av Luftfartstilsynet som hadde mottatt en rapport gjeldende ulovlig flyging innenfor Værnes CTR. Områdene som var nevnt i rapporten var Auran og Røkke. Dette er i området hvor Fiskvika ligger.
Klubbens styre er nå i gang med å utarbeide et forslag til ny luftsportsboks i Fiskvika. I og med at flyging i dette området ikke er formelt godkjent er det viktig at ingen flyr i Fiskvika frem til det foreligger en eventuell avtale med luftfartsmyndighetene.
Det er viktig at alle respekterer dette!

mvh
for Stjørdal Hang- og Paragliderklubb
Lars Tore Strand
faglig leder

Dette er klubbens hangsted og ligger ikke så langt fra Forbordsfjellet. Høyden er ca 60 moh. Flybar vindretning er vest. Flystedet er kun for PP3/SP3 eller høyere; å lande her krever litt rutine.På grunn av flytrafikken gjelder det her en høydebegrensing på 100 meter. Adkomst fra sør ( se kart ): Følg E6 nordover forbi Stjørdal sentrum. Etter ca 5 km, rett før du kommer til Skatval kirke, tar du av mot venstre. Etter ca 1 km passerer du en Prix-butikk, og ca 300 m etter denne deler veien seg i to. Du skal ta til venstre over ei lita bru her. Følg denne veien et stykke til du kommer til en nedoverbakke. I bunnen av denne går det en grusvei til høyre. Ta av her. Kjør rett frem til veien deler seg i to, ta til venstre. Følg veien til den begynner å gå nedover og du har utsikt til sjøen. På venstre side vil du etter hvert se en bratt, smal vei. Ta av her og følg veien til toppen. På toppen av bakken tar du til høyre ned en bratt bakke. Da var du framme, gitt.